Det var tydligen poppis när jag skrev om "Leva i nuet", så jag fortsätter lite i samma ämne.

Jag tror det är två orsaker till att vi stressar och inte klarar av att njuta i vardagen. Det ena är våra ändrade kostvanor och det andra är att vi har fått för mycket fritid som vi inte klarar av att hantera.

Med våra ändrade kostvanor menar jag att för femtio år sen åt man inte godis, chips, glass, bakverk och drack läsk så som vi gör i dag. Jag är övertygad om att de stora svängningar i blodsockret som det orsakar gör att vi tappas för energi, blir trötta och inte orkar med. Det igen gör att vi blir lite stresståliga och vi orkar inte med vår vardag.

Att vi har fått för mycket fritid låter ju knäppt. Man skulle tro att man aldrig kan få för mycket av det och det kan man inte heller om man kan hantera det. Men vi kan inte hantera det i dag. Vi har börjat leva för våra lediga stunder, istället för att leva hela tiden. Det skapar inre stress.

Tänk dig en bonde som har att göra hela tiden, varje dag, året om. Det är knappast någon poäng i att stressa i otid om man vet att man jobbar tills man lägger sig och när man vaknar fortsätter man där man slutade dagen innan. Man vilar när man blir trött och vila innebär ofta att man gör något nyttigt medan man sitter ner. Till exempel att stoppa strumpor eller att putsa finskorna. Då lever man MEDAN man jobbar. Jag tror inte livskvalitén var sämre förr i världen, heller tvärt om och inte fanns det något som het att "gå i väggen" eller bli utbränd.

Jag tror att vem som kan få bra livskvalité om man bara inser att livet är här och nu, hela tiden. Och självklart måste man titta inåt i sig själv för att se vad man kan göra annorlunda och hur man kan ändra sitt sätt att tänka för att må så bra som möjligt.




För LCHF-intresserade: Ikväll kl. 20.00 tar "Vetenskapens värld" SVT2 upp LCHF. Antagligen kan man i morgon läsa vad Kostdoktorn och Dr.Dahlqvist tycker om det hela. De bägge är vana vid att tolka "fakta" och forskningsrapporter, något jag inte är.




Kommentarer från mina läsare:
Postat av: Robert

Intressanta funderingar, tycker jag. :D

2011-09-12 15:15:16
Postat av: Thakock

Jag tror du tänker för mkt ;)

Nee, det lät bra. =)

Pssst...glöm inte kolla bloggen nu...;)

2011-09-12 15:36:50
URL: http://briadlover.blogg.se/
Postat av: Thakock

sv: Hahah, jag skriver ut annonsen och postar den till dej så kan du ha den på kylskåpet ;)

2011-09-12 15:39:02
URL: http://briadlover.blogg.se/
Postat av: Robert

Känns som Svorskan är utsatt för påtryckningar här. ;D

2011-09-12 15:57:18
Postat av: Gun

Det är intressanta tankar, du har nog rätt i mycket, även om jag tror många även förr levde ett hårt liv som inte var bra för hälsan och var stressade av ekonomiska bekymmer, sjukdomar osv. Det kanske fanns utbrändhet fast ingen visste vad det var? Jag har äldre släktingar som haft olika åkommor, tex djup depression i flera månader och en som bara sov hela tiden en lång period. Kanske de hade fått diagnosen utbränd om det varit nu.
Men jag håller verkligen med om att vi ofta stressar och jobbar ihjäl oss i onödan för att få sitta och slöa i soffan sen, i helgen, nästa vecka, nästa år.. istället för att leva mer i nuet.

2011-09-12 16:33:51
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Svorskan

Robert: Ja, JAG tycker det också. :D

Thakock: Du har rätt, jag tänker för mycket, men jag gillar det. ;) // Det där andra har jag inte läst. :D

Gun: Jag tänkte på just det där. Men jag tror att förr i världen så blev man utbränd (eller fick liknande symptom) därför att man inte fick ihop det ekonomisk. Man var rädd för att inte ha mat på bordet dagen efter och inte kunna klä sig tillräckligt varmt. Det handlade om en strävan efter att överleva, medan vi i dag stressar för att vi vill ha mer av allt vi redan har. Bättre boende, finare kläder, ny bil, dyrare mat, resor och mer fritid. Dagens stress kan vi göra något åt, vi kan sänka våra krav och jobba medvetet på att prioritera och tänka rätt. Vi har ett val, det hade man inte förr.

När det gäller just utbrändhet finns det en annan aspekt som säkert har funnits i alla tider. Utbrändhet behöver inte handla om yttre stress och hur man hanterar den, utbrändhet kan lika gärna vara att man inte är bra på att hantera sina känslor, kanske man inte kontakt med sig själv och att man har för mycket i "bagage" som man inte har bearbetat. Men det är en annan problematik.

Som vanligt tror jag att vi är väldigt överens, men du får mig alltid att fundera vidare. Jag gillar!

2011-09-12 16:59:56
URL: http://svorskan.se
Postat av: Ia

En sak till när det gäller kosten....för femtio år sen fanns det inte några light-produkter...vad dom gör med oss människor vågar jag itne ens tänka på!!!!!!

2011-09-12 17:09:47
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: SOFIA

Hoppas du haft en fin start på veckan! KRAM

2011-09-12 17:12:15
URL: http://bysofia.se
Postat av: Gun

Tror jag också, att vi är överens alltså.;) Jag håller med dig, generellt sett, köphysterin är helt sjuk.
Vi har så många val att göra numera också, på gott och ont, som kan vara väldigt stressande.

2011-09-12 17:20:12
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: josefine

Tack för att du har varit en sån förebild för lchf, och hjälp mig såå mycket genom att dela med dig av alla tips och knep! :)

2011-09-12 19:36:00
Postat av: Karin

Det ligger nog väldigt mycket i det här också.
Inte för att det känns som om jag har någon fritid direkt, men jag tror jag jämför mig med hur mycket andra hinner. - Och då är jag ju ohjälpligt efter...
Tävlingsmänniska som jag väl faktiskt är så måste jag ju stressa ikapp. (även om det bara leder till att jag får ännu mindre gjort... )

2011-09-12 19:49:18
URL: http://karin.hermansro.se
Postat av: M

jag slutade röka för en månad sedan, sedan dess har det känts galet ostressat. Jag kan inte stressa längre. :O

2011-09-13 10:30:11


Jag älskar kommentarer, men mest de snälla förstås.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback